woensdag 5 april 2017




Wat doen christenen eigenlijk als zij een Sedermaaltijd vieren? Zij vieren dan volgens mij niet echt de Paasmaaltijd zoals de Joden dat doen, want die doen dat ter herinnering van hun uittocht uit Egypte. Het is hoogstens het naspelen van die maaltijd. En wat gebeurt er dan in dat naspelen? Stel nu eens dat Joden ergens een zaal huren en het Heilig Avondmaal gaan vieren? Dan zouden wij als Christenen zeggen dat dit geen Heilig Avondmaal is omdat dit in het midden van de Christelijke gemeente haar unieke plaats heeft. Dat argument geldt toch ook voor de Sedermaaltijd?

Zeven Ridderkerkse kerken werken samen aan een Veertigdagenkalender en organiseren speciale diensten en activiteiten in de 40 dagen voor Pasen. Een mooi initiatief! In 2016 heb ik samen met mijn vrouw een Sedermaaltijd bijgewoond. Maar, wat doen we dan eigenlijk? Is het naspelen? Ik vraag me af of de speltheoretische benadering daar licht op kan werpen.

De term spel is zowel in de Bijbel als in de cultuurtheorie een belangrijke zaak. Het is goed om hier even bij stil te staan anders zou de term spel mogelijk niet verhelderen maar verwarren.

  • ·        Spel is geen spelletje binnen de cultuurtheorie maar een ernstige zaak. Het gaat om het hele proces van de spelende mens. Cultuur ontstaat en ontvouwt zich in spel en als spel. Een wezenlijke eigenschap van het spel is dat het zich niet in economische termen laat kwantificeren, kwalificeren of fixeren.
  • ·        Spel שׂחק komt diverse keren in de Bijbel voor. Een voorbeeld daarvan is Spreuken 8:30 en 31: ‘(…) Ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap, te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht, al spelend in de wereld van Zijn aardrijk. (…)’ De vermelding ‘te allen tijde’ onderstreept dat Wijsheid nooit gestopt is om zich te vermaken in de geschapen wereld, en dat is het navolgen waard! De woorden wijzen erop dat het doel van de schepping was om een wereld te creëren waarin de mens zich spelend kon vermaken. Volgens Calvijn heeft elke grasspriet of bloemkleur in de wereld de intentie om de mens te verheugen. Spel in de Bijbel hoeft echter niet altijd op een geweldloos spel te slaan. In 2 Samuel 2:14-16 gaat het om een oorlogsspel. Er is in de Bijbel dus sprake van verschillende uitwerkingen van het spel.


Kan dit helpen bij de vraag over het naspelen van de Sedermaaltijd? Want het spel is blijkbaar niet onschuldig; het is geen toneel maar werkelijkheid. Het event onthult. Het spel is de gebeurtenis die op ons toekomt. Spel heeft een tijd en een plaats, ook als liturgie. Het spel begint en eindigt.

Spel balanceert op de grens tussen schijn en werkelijkheid, geloof en ongeloof. Je staat even in de andere werkelijkheid van de genade, en dat is dan zo op dat moment. Als we de blik richten op het Avondmaal dan geloven we dat Christus in de act het Avondmaal op ons toe komt. Christus zegt niet ‘preek dit tot mijn gedachtenis’ maar ‘doe dit tot mijn gedachtenis’. Spel bij het Avondmaal zit dus in een aantal handelingen: nemen, breken, danken, delen, enz. De act is de werkelijkheid. Maar tegelijk laat zich de aanwezigheid van Christus niet afdwingen. Het is een beweging van presentie en absentie. Permanente transitie, permanente vraag. Het spel dient wel ergens toe, maar het gaat er niet in op en het is niet te vangen en vast te leggen of te sturen. Het spel creëert een eigen werkelijkheid die er even is en dan ook weer weg is.

Als we dan een Sedermaaltijd naspelen, dan is dat blijkbaar geen naspelen maar een werkelijkheid. Buitenspel? Begeven we ons als christenen op een speelveld dat niet voor ons is? Roepen we door de act van de Sedermaaltijd dingen op die niet bestaan? Of roept de Christelijke Sedermaaltijd dingen op die wel bestaan? Immers vele Christenen worden in het spel van de Sedermaaltijd verdiept in hun geloof in God. De vrijheid van het Evangelie zou je spel kunnen noemen.

Wat zou u zeggen?
Is het naspelen van een Sedermaaltijd een Christelijk buitenspel of de vrijheid van het Evangelie?


28 opmerkingen:

  1. De opbouw is mooi. De inhoud bespreek ik graag met je. Ik ben geen Christen, maar wel behoor wel tot het volk van JHWH. Het hele matzot draait om "heersen met wreedheid over de ander" Perek. Dat is waar JHWH de Egyptenaren voor strafte en later ook het volk Israël.

    Wij, ons gezin, zijn geen Christenen. Wij spelen het matztot niet na. Wij vieren elk jaar en gedenken daarbij dat wij nooit met met wreedheid over de ander zullen heersen. Daarnaast gedenken wij dat onze broeders,het volk van JHWH vroeger hieronder geleden hebben. Zij waren en zijn onze broeders doordat we samen Dezelfde Elohim hebben omdat wij zijn geboden en inzettingen bewaren.

    Perek, het heersen met wreedheid over de ander is de grootste zonde en staat ook helemaal tegenovergesteld op de wetoversteigende naastenliefde die JHWH geboden heeft. Toen Egypte zich schuldig maakte aan deze overheersing met wreedheid heeft JHWH Egypte keihard geslagen. Toen Israël later hetzelfde deed, heeft hij het volk weg laten voeren naar Sysrie. Dat is de straf en woede van JHWH op het schuldig maken aan "overheersing met wreedheid over een ander". En dat is wat je op sederavond gedenk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Jan. Je zegt dat je behoort tot het volk van JHWH. Dat is mooi om te lezen. Ik zit juist met die vraag, omdat aan het volk van JHWH geboden is om het Pascha te vieren en aan Christenen door Christus geboden is om het Avondmaal te vieren. Hoe zie jij dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De term "Christenen" ben ik in de bijbel niet tegengekomen. Daarnaast is het (frequent) vieren van het avondmaal naar mijn idee zowel praktisch als inhoudelijk niet te vergelijken met het sedert maal. Alleen al omdat alles wat Christenen innenemen bevat gist en dat is bij het Pesach nadrukkelijk verboden. Christen gebruiken dus bij het avondmaal juist voedsel en drank dat haaks staat op het gebod van JHWH om je van gist te onthouden.

      Verwijderen
    2. Daarop voortbordurend geloof ik niet dat Messias een "tegenstrijdig" gebod geeft, namelijk 6x avondmaal met gisthoudend drank en eten tegen het gebod van JHWH wat 1 x per jaar zonder gist. Wel geloof ik dat Christenen zelf het avondmaal hebben ingesteld met een onbijbels invulling en een onbijbels vastgestelde tijd. Daarbij weet ik ook zeker dat veel Christenen hun eigen ingesteld avondmaal met de meest oprechte bedoeling vieren. Daarom hoop ik dat DE ELOHIM van Israël ook deze Christenen de liefde van zijn tora zal bekend maken waardoor ze uit liefde Zijn geboden en inzettingen zullen bewaren en doen en zich losmaken van "door mensen ingestelde feesten".

      Verwijderen
    3. Dank Jan. Dit gaat wel wat sigaren kosten om allemaal eens rustig door te spreken, maar dat heb ik er graag voor over! Jammer dat Calvijn geen sigaren meer rookt want dan kon hij in het gesprek uitleggen waarom hij iedere week Avondmaal wilde als teken en zegel bij het gesproken woord. Wellicht wordt vanuit de christelijke invalshoek toch een groter verschil gemaakt tussen gelovige Joden en gelovigen uit de heidenvolken. De vraag is dan of de 'spelregels' gelijk zijn voor de gelovige Joden en de gelovigen uit de heidenvolken.

      Verwijderen
    4. Mooi Jan! We kunnen Kees ook uitnodigen :)

      Verwijderen
    5. Reactie van mijn zwager:

      Beste Jacob,

      Eerlijk gezegd gaat jouw verhaal en de inhoudelijke discussie daarna mij boven mijn pet, als huisarts heb ik meer verstand van de gezondheidseffecten van sigaren..

      Wat mij als gelovige en volgeling van Jezus raakt in zowel de Sedermaaltijd als het Heilig Avondmaal raakt is Gods grote liefdevolle genadige Plan (Spel..?) waarmee Hij Zijn volk Israël, de wereld en ook mij als individuele gelovige op het oog heeft en uitredt. Door Zijn kracht dwars door mijn zwakheid heen, dank God!

      Groet, Jan-Willem

      Verwijderen
    6. Dag Jan-Willem
      Dank voor je reactie. Mooi dat je 'Gods grote liefdevolle genadige Plan' synoniem zet met (Spel..?). Daar wil ik ook naar toe in mijn betoog. Gods grote liefdevolle genadige Plan (Spel..?) is niet te kwalificeren kwantificeren of fixeren in onze economische termen. In dat spel sturen wij niet, we zijn deelnemers. Het gebeurt in de act. Wat gebeurt er? Dat wat gespeeld wordt. Vandaar de vraag of Christenen wel de sedermaaltijd vieren als ze die vieren. Maar daarover is inmiddels, vooral door Kees Bloed, op gereageerd.

      Verwijderen
  3. Kortweg, Mozes riep een volk om uit Egypte uit te leiden. Ten diepste ging dat over het verlaten van 'de slavernij door verdrukking'. Abraham had die uitleiding in Gen. 12 al meegemaakt, Ezra maakte hem veel later mee, en ook ik ben uitgeleid. Ook ik heb de uitleiding meegemaakt. Dat is eenvoudig omdat God altijd zo is blijven redden zoals Hij in de Bijbel talloze malen heeft laten zien. Daarom kan ik met mijn hele hart zeggen: ja ik ben uitgeleid uit de slavernij, uit Egypte, door de Rode zee heen, en ik ben ook op weg gegaan om bij de Sinaï in het verbond met God te worden opgenomen. Onder de volken ja, dus niet letterlijk bij dezelfde berg. Precies zoals de profeet Ezechiël dat voorzien heeft (20:34-40).
    Dus nee, ik speel geen sedermaaltijd na, in de verste verte niet. Ik vier het als nieuwe jonge broeder van het Joodse volk, dankzij Jezus en de uitnodiging van Zijn herauten. (zie uitgebreide reactie op https://www.facebook.com/Sjemajah/ )

    Met een hartelijke groet,
    Kees Bloed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1e deel reactie Kees Bloed

      Beste Jacob Schneider

      Christenen die de Sedermaaltijd vieren 'spelen hoogstens de Joodse Sedermaaltijd na'. Zo zie je dat. Want 'christenen kunnen niet echt deze maaltijd vieren omdat zij niet uit Egypte zijn uitgeleid'. Ik ben een christen die al sinds 2003 initiatief neemt tot sedervieringen voor christenen. Persoonlijk vier ik het al 15 jaar omdat ik messiaans christen ben.
      In je blog-post zet je het 'spel' ook positief neer, om 'het naspelen van de Joodse sedermaaltijd' niet per se te hoeven afwijzen. Dat waardeer ik zeker! Maar toch herken ik deze insteek niet. Ik zal reageren met mijn persoonlijke mening hierover. Dat doe ik zonder anderen aan te halen, want er is geen specifiek messiaans antwoord, net zo min als er een specifieke Joodse seder is, die bestaat immers niet. Er zijn meer dan 1000 haggadot (liturgieën die de sedermaaltijd begeleiden), messiaanse christenen voegen daar nog weer nieuwe haggadot aan toe.
      Je beweert dat de Sedermaaltijd iets exclusief Joods is, zoals het avondmaal iets exclusief christelijks is. Geen van beiden klopt in mijn ogen. Ik zal met het Avondmaal beginnen.
      Het 'avondmaal' gaat over brood en wijn. Het nuttigen daarvan zijn volgens de Evangelist de tekenen van het nieuwe verbond, dat pas gevestigd zal worden als de Messias komt. Daarom drinkt Jezus zelf niet van de wijn, totdat Hij dat zal doen in het Koninkrijk met zijn volgelingen.
      Voor mij hebben deze verbondstekenen helemaal niet de waarde die het christendom hieraan gegeven heeft. Dat komt doordat ik me net als Jezus baseer op de Tora en de profeten. Op die basis was het Joodse gebruik ontstaan om samenkomsten en feestmaaltijden te openen met een kidoesj, een moment van heiliging. Toen Jezus de kidoesj vierde met zijn discipelen, betekende het niets anders dan dat, en verdiepte Hij die betekenis door er hoop in te zien, hoop op het Koninkrijk en het Nieuwe Verbond in de opstanding door Zijn sterven en opstanding heen. Dat christenen dit gebruik hebben ontworteld en er een mystieke aanraking met God bij verwachten, dat is in feite mijn probleem niet meer omdat ik het zo gewoon niet ervaar. Maar je zou kunnen zeggen dat het christendom dit Joodse gebruik heeft toegeëigend, zonder de werkelijke achtergrond ervan serieus te nemen. Dat komt op mij als diefstal over, want hoe dit ook aan christenen is overgedragen door de apostelen, ik geloof nooit dat zij bedoelden om het gebruik zo te laten verbasteren. Echter, het gebruik is zo oud dat niemand er meer een probleem van maakt. Het lijkt nu dus wel alsof Joden dit vrijwillig afstaan, omdat het niet langer herkenbaar is als een Joods gebruik.

      Verwijderen
    2. 2e deel reactie Kees Bloed
      Met de sedermaaltijd is het anders. Christenen in het Westen vieren dat al zeker 1000 jaar niet meer, waarschijnlijk al 1600 jaar niet meer, als ze het al ooit gedaan hebben. Want veel heidenen zijn pas na de vierde eeuw tot het christelijke geloof gekomen, toen Rome het al gezuiverd had van zo veel mogelijk Joodse invloeden...
      Het huidige messiaanse ontwaken onder christenen zie ik niet als 'naspelen van een Joodse maaltijd'. Het is een herinnering aan geboden uit de Tora die christenen van het begin af serieus hebben genomen (zoals het eten van lamsvlees en bittere kruiden), en waar Rome sinds de vierde eeuw een andere weg in is gegaan. Helaas hebben velen Rome hierin gevolgd. Maar de sedermaaltijd is altijd deel geweest en gebleven van het apostolische aanbod om deel uit te maken van Israël, of geënt te worden op de edele olijf. Daarom alleen al is het niet exclusief Joods. Daarom alleen al zijn álle volken uitgenodigd om Jezus te volgen in zijn geloof. Zoals trouwens de Tora zelf ook leert in bijv. Gen. 26:3-5 en Ex. 11:8 (hier staat niet dat Israël wordt uitgeleid, maar 'al het volk dat in Mozes' voetspoor gaat!).
      Messiaanse christenen gaan een andere weg dan Rome. Zij kiezen voor 'de weg' van Jezus, die ook de weg IS. en als Hij de weg is, dan is Hij ook ons voorbeeld en mógen wij Zijn geloof aannemen. Dat heeft niets te maken met Joodse rituelen naspelen. De implicatie alleen al getuigd van respectloosheid jegens messiaanse christenen. Maar ook in de zin die jij aandraagt, het serieuze spel, hoe meta-existentieel je het ook neerzet.

      Verwijderen
  4. Dank voor je wijze woorden Kees. Het is goed om te lezen dat je Gods handelen in je leven zo ervaar. Alleen God de eer daarvoor! Ik sluit me daar van harte bij aan. Ook in mijn leven ervaar ik Gods handelen, hoewel ik het niet altijd begrijp. Een vraag. Mag ik je uitgebreide, en zeer gewaardeerde reactie naar dit blog kopiëren?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Jacob, mooi stuk.. Ik zou bij het begin willen beginnen. Wie zijn christenen? Mensen die de Christus volgen dat is in mijn ogen Jeshoea en hij is geboren uit de stam van Judah.. wat vierde Jeshoea toen bij die maaltijd? In mijn ogen is dat de sedermaaltijd geweest die afhankelijk van de kalenders (er zijn nu ook genoeg verschillende) niet altijd op dezelfde dag viel. Verder geeft Jeshoea uitleg in Matt 5 dat er geen jota en ge titel veranderd zal worden. Deut. 13 zegt daar wat over.. wij zijn ingevoegd in de edele olijf. Het beeld van de uittocht van Egypte kan ook een beeld zijn van de uittocht van je oude leven, Paulus refereert er ook aan. Wat ik dus zie is dat de Joden bepaalde dingen niet doen met redenen uiteraard en vaak oprecht. En de christenen idem. Mijn vraag is dus wat zegt het woord en waarom zou Jeshoea het veranderen terwijl hij zegt ik ben gekomen om het te vervullen. Er valt voor beide groepen nog veel te leren. De Joden hebben de Troon (Torah) de Christenen hebben de Koning.. Het zou mooi zijn als het 1 kudde en 1 herder wordt.. en dat gaat gebeuren aan de hand van Ezechiel 36 de 2 houten Israel worden weer 1.. ik zie dit proces nu langzaam op gang komen.. voor nu genoeg denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Jan Romijn. Dank voor je uitgebreide reactie. Idd levert de Schrift twee tradities over aangaande de vraag of het laatste avondmaal een "gewone" Joodse maaltijd was of een Pesachmaal. Mooi en leerzaam dat je stelt dat de pesachmaaltijd 'een beeld kan zijn van de uittocht uit Egypte en van de uittocht van je oude leven'. Maat, hoe zie jij dan de instellingswoorden van Christus over het avondmaal tijdens zijn laatste (Pesach)maaltijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Jacob, een interessante uiteenzetting, maar het roept bij mij de volgende vraag op: is het verdiepen van je geloof als christen in het spel van de sedermaaltijd niet het buitenspel zetten van Christus? H. Gr. Theo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, je leert Hem dan eindelijk kennen, want Hij vierde deze maaltijd. Je zet Jezus niet buiten spel, maar haalt Hem er juist weer bij!

      Verwijderen
    2. Dat denk ik ook. Mijn vraag zit dan ook meer bij de exclusieve opdracht aan Israël. (Exodus 12:43-49).

      Verwijderen
    3. Beste Kees Bloed, als ik Jezus eindelijk leer kennen als ik deelneem aan de sedermaaltijd, dan vraag ik mij af waarom het dan nodig was dat Hij (o.a. in Lukas 22) een nieuwe gedachtenismaaltijd instelde?

      Verwijderen
  8. Dag Theo. Dank. Idd daar zit ook mijn vraag. Volgens de cultuurtheorie is zowel Avondmaal als de Sedermaaltijd een (uiterst serieus) spel waarin de handeling de werkelijkheid is, maar die werkelijkheid laat zich door het spel niet beheersen of sturen enz.
    In die zin laat Christus zich niet buitenspel zetten omdat hij niet te vangen is in ons spel - in onze liturgie enz. Daarbij heeft Christus zowel sedermaaltijden gevierd als het avondmaal ingesteld. Hij is aan beide maaltijden nadrukkelijk verbonden.
    Mijn vraag is vooral wat er gebeurt in het (serieuze!) spel van christenen als zij (los van de Joodse sedermaaltijd) een sedermaaltijd vieren. Als de act de werkelijkheid is, is dat dan een andere werkelijkheid dan de werkelijkheid van Exodus 12:43-49. Is dat de vrijheid van het Evangelie, of spelen Christenen hier buitenspel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jacob, misschien dwaal ik met onderstaande iets af van de kern van je blog, want die draaide toch vooral om het spel, maar toch.. Ik denk dat Exodus 12 inderdaad exclusief is voor het Joodse volk, simpelweg omdat de ruimte niet in de tekst aanwezig is om als onbesneden niet-Jood deel te nemen aan de sedermaaltijd, dus alleen die het teken van het verbond dragen mogen deelnemen. Vanuit dit tekstgedeelte is een parallel te trekken met de christelijke gemeente: zoals zij die toebehoren aan de verbondsgemeenschap van Israël deel mogen nemen aan het Pascha, mogen zij die Christus toebehoren het Heilig Avondmaal vieren.
      Bij het naspelen van de sedermaaltijd (los van de Joodse sedermaaltijd) blijven nog steeds 2 fundamentele vragen opkomen. De eerste: Is er Bijbelse grond voor en de tweede: wat voor verdieping zoek je in het spel van de sedermaaltijd, los van de Joodse sedermaaltijd?
      Je zegt terecht dat Christus zich niet te vangen is in ons spel, maar we moeten dan ook niet de spelregels aanpassen toch? Instelling van het nieuwe Verbond (Matth 26/ Lukas 22) waarin Christus Zelf beloofd tegenwoordig te zijn, is dat niet diep genoeg voor ons? Niet meer het lam, maar hét Lam, de ware Wijnstok, waarin iedereen, Jood en heiden ingeënt moet worden.
      Zo al schrijvend, denkend en zoekend in de Bijbel kom ik tot de conclusie dat de sedermaaltijd inderdaad een speelveld is wat niet voor niet-Joodse christenen is, dus buitenspel.

      Verwijderen
    2. Dag Theo. Mooi om te zien dat je de moeite neemt om te reageren. Geen enkel probleem dat we iets van de kern van het blog afgaan. (Ook al kost het me dat wellicht punten op de PThU:) Ik denk dat ik je standpunt begrijp. In mijn boekenkast heb ik een boekje staan van Dr. Willem S. Duvenkot met de titel: 'Zal Jezus Joden en Christenen verenigen?'. (Voor mij persoonlijk mede een motivatie om theologie te studeren). Romeinen 11 schrijft iets over dat inenten. Als plantenkweker weet ik wat dat betekent. Afgesneden worden van de oude voedingsbron en aangroeien aan de nieuwe voedingsbron. Als het inenten niet werkt dan sterft de ent, niet de stam. De stam en wortel is Christus en zijn volk Israël, wij zijn uit de heidenen de ent. Om het met variant op Trump te zeggen :) 'er zit geen daglicht tussen Israël en de Messias (grieks Christus)'. Er kunnen wel wat takken afvallen (dat gebeurt bij ons in de kwekerij ook wel eens) maar wij uit de heidenen zijn 'slechts' de ent. De ent die alles nodig heeft van Israël, van de God van Israël en Zijn Messias. Die bescheidenheid zou ons als Christenen uit de heidenen sieren, en zou Israël moeten oproepen Eersteling te worden en om tot zegen te zijn voor alle geslachten van deze wereld. Dan kan het komen tot een gezamenlijke sedermaaltijd, dat zal een eeuwig spel zijn. Ik zou dus willen oproepen tot re-formering van het christendom het hervorming van het Jodendom. Christus is de verbinding en niet de scheiding van Joden en Christenen!
      Ik heb geen verstand van voetbal, maar volgens mij is buitenspel een schande voor de speler. (Dit laatste moet ik even bij mijn zoon navragen)

      Verwijderen
  9. Ha Jacob,

    Ik mis voor een blog nog even een korte uitleg van de besproken items. Dus wat is een Sedermaaltijd en wat houd het HA in etc.

    Gr. Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Ronald
    Dank voor je bericht uit het verre Japan! Met de sedermaaltijd wordt door de kinderen van Israël hun uittocht uit Egypte herdacht (Exodus 12:51) en in het HA hebben de navolgers van Christus gemeenschap met zijn lichaam en bloed. Dat wil zeggen ze delen in zijn dood en opstanding. (1 Korinthe 10:16).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Van RCL de Kluiver

    Jacob,
    Ik heb geprobeerd het enigszinsn te begrijpen.
    Ik heb een predikant uit onze groep gevraagd mee te lezen .
    Hij steunde het advies om over deze materie na te denken in de kerken.Hij doet dat zelf ook.
    In het kort: hij zegt- wij moeten van een jood geen christen maken of van een christen jood.
    Ten diepste is het H.A. Een voortzetting van de ceder maaltijd, voorwaar een mooie gedachte.
    Ome Jan weet hier geen antwoord op.
    Mijn mening is, zover ik het begrepen hebt, dat er best enige vrijheid in het Evangelie mag zijn in deze, maar een moeilijke materie voor niet theologen.
    Ik hoop je hiermede enigszins tegemoet te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor uw reactie Pa.
      Van harte steun ik het advies van de predikant om over deze materie na te denken in de kerken. Misschien kan dat ook wel buiten de kerken. Liever een discussie met Joden dan alleen over Joden. De verbinding tussen ceder en HA is Jezus zelf en hij is ook de verbinding tussen Joden en Christenen! Goede Pasen!
      vr.gr.
      Jacob

      Verwijderen
  12. Reactie van Wilma en René Barnard:

    Beste Jacob,
    Dank voor het sturen van je overwegingen bij de Sedermaaltijd. Je vroeg ons te reageren en we willen enkele gedachten met je delen.
    We vonden het een verrassende vergelijking om het houden van een Sedermaaltijd te benoemen als een spel. Als de huidige Joden deze maaltijd vieren, doen ze als het ware na, wat het joodse volk toen in Egypte deed. Dat zou je ook een “spel” kunnen noemen. Zo proberen ze zich in te leven in wat de Israëlieten toen beleefd en gevoeld moeten hebben door snel te eten, ongezuurd brood te eten, etc. Het is tevens een goede manier om uit te leggen aan elkaar en navolgende geslachten, wat er toen is gebeurd, aanschouwelijk, visueel onderricht aan de kinderen van het gezin etc.
    Met deze gedachte kunnen we, denken wij, ook als christenen een Sedermaaltijd houden om niet alleen met woorden, maar ook met andere tastbare tekenen beter te kunnen begrijpen en onthouden/meevoelen wat de betekenis was . Geen “spelletje” dus, ook niet oneerbiedig of zo, maar ook een stukje zichtbare en tastbare verkondiging van het bevrijdingsverhaal. Deze maaltijd staat niet los van ons christelijk geloof in een bevrijdende God; het is geen ritueel uit een andere godsdienst of zo, waar we geen enkele verbinding mee hebben.
    Ons Heilig Avondmaal is bij een Sedermaaltijd “geboren”. Maar de vergelijking , die je in je stuk maakt, gaat naar ons idee toch een beetje mank.
    De Sedermaaltijd wordt in gezinsverband gevierd, niet in de synagoge; net zoals toen in Egypte. Ons Heilig Avondmaal vieren we als gemeente, niet als gezin of familie. Wij vieren ook geen echte maaltijd, wij doen/spelen dus niet het “eerste” avondmaal na, maar is geworden tot een sacrament, een teken waarmee je iets wezenlijks in ons geloof wil zichtbaar/proefbaar maken, met in de RK-, orthodoxe en protestantse traditie een verschillende invulling (transsubstantiatie of niet, in 1 of 2 gedaanten, toegangsregels etc.).
    Als Jezus opdraagt DIT te doen tot Zijner gedachtenis, spreekt hij tot de leerlingen=joden. M.a.w. als de leerlingen en later de volgelingen uit de Joden de Sedermaaltijd voortaan vieren, mogen/moeten ze gedenken dat Jezus zelf als brood en wijn gebroken en vergoten is, tot bevrijding van zonden, en niet meer alleen gedenkende de bevrijding uit Egypte. We denken, maar als aankomend theoloog weet jij dat beter, dat de heidenen die tot het christelijk geloof kwamen (Romeinen, Grieken, etc, niet Joden dus) geen Sedermaaltijd zijn gaan vieren, dat deden ze al nooit, maar wel op enig moment Avondmaal gingen vieren.
    We denken dus dat de Joden niet zo maar ons Heilig Avondmaal zouden gaan “naspelen”, in een gehuurde zaal, om beter te kunnen begrijpen wat wij aan het doen zijn. Daar hoort samen-zijn als gemeente en woordverkondiging onlosmakelijk bij.
    Het vieren van een “christelijke” Sedermaaltijd is naar ons idee geen Christelijk Buitenspel, geen “spelletje”, geen oneerbiedigheid naar de joodse traditie, maar kan een bijdrage leveren in het begrip voor de verkondiging van het bevrijdingsevangelie van de uittocht uit Egypte.

    PS. Prof. Marcel Barnard is inderdaad familie: zijn grootvader en mijn grootvader waren broers. Wij zijn van dezelfde generatie.

    Veel succes met je verdere opleiding, gezegende Paasdagen en tot ziens,
    Wilma en René Barnard

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Wilma en René Barnard
    Hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie. Zeer gewaardeerd!
    Het woord ‘spel’ zit bij mij ook niet zo lekker, maar dat is de naam die vanuit de cultuurtheorie gegeven wordt aan een gebeuren dat zich niet laat kwalificeren kwantificeren of fixeren met onze economische terminologie over nut en opbrengst.

    Een sterk punt in uw reactie is het verschil tussen de sedermaaltijd als een gezinsmaaltijd in huis en het HA als een sacramenteel gemeentemaal in de kerk. Dat had ik inderdaad meer moeten meenemen in mijn vergelijking.

    Waar de reactie volgens mij niet zo sterk is gaat het om enerzijds de opdracht en anderzijds het ontstaan van het HA. Om met het laatste te beginnen, het ontstaan van het HA. De laatste maaltijd van Jezus was waarschijnlijk geen sedermaaltijd maar een gewone Joodse maaltijd. (zie een eerder paper van mij over dit onderwerp http://www.thora.nu/laatste%20avondmaal.pdf). Alhoewel het HA wel rond de tijd van de sedermaaltijd is ingesteld, dus de gebruiken zaten wel in de hoofden van de discipelen, zoals bij ons kerst rond eind december. Dan de opdracht tot de sedermaaltijd. De opdracht voor de paasmaaltijd is exclusief voorbehouden aan de Joden en aan de vreemdeling die zich laat besnijden. (Ex 12:43-49). Het zou dan via de zegen aan Abraham (Gen 12:3) en de opdracht van Jezus (Matth 28:19) uitgebreid kunnen worden tot heel de wereld? U zegt terecht dat de Romeinen en Grieken niet allemaal de sedermaaltijd zijn gaan vieren.

    Vandaar mijn vraag in hoeverre de Christenen los van Joden de sedermaaltijd kunnen spelen/vieren. Maar er zijn inmiddels behoorlijk wat reacties op dit blog binnengekomen, die ik graag ter overweging meeneem.

    Hartelijke groet,
    Jacob

    BeantwoordenVerwijderen